زنان راننده ملی‌بس به خیابان‌های کابل بر می‌گردند


زنان راننده ملی‌بس به خیابان‌های کابل بر می‌گردند

وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی اعلام کرده است که تا سه ماه دیگر برای حل مشکل حمل و نقل زنان در کابل، رانندگان زن با ملی‌بس‌های اختصاصی برای زنان به خیابان‌های کابل بر می‌گردند.

به گزارش نویسنده وستر؛‌ محمد حمید طهماسی، وزیر ترانسپورت و هوانوردی به بی‌بی‌سی گفت که این وزارتخانه با کمک یک نهاد غیر دولتی ۲۰ راننده زن را برای این ملی‌بس‌ها آموزش داده و هدف از این کار رسیدگی به مشکلات حمل و نقل زنان در شهر کابل است.

به گفته آقای طهماسی این اتوبوس‌ها فقط مسافران زن را در سطح شهر جابجا خواهند کرد.

تاکنون وعده‌های زیادی درباره حل بحران ترافیک شهر کابل داده شده است. سال گذشته شهرداری کابل وعده ساخت اولین خط مترو بس را در کابل داده بوده که تاکنون عملی نشده است.

اکنون شهر کابل فاقد سیستم حمل و نقل شهری است. صدها ملی‌بس که در دو دهه گذشته و بعد از سقوط گروه طالبان به این کشور اهدا شده بود اغلب به دلیل استفاده نادرست و عدم مراقبت لازم از کار افتاده‌اند.

آقای طهماسی می‌گوید که بعد از رسیدگی به وضعیت حمل و نقل زنان، این وزارت در نظر دارد تا سیستم حمل و نقل منظم را برای دانشجویان افغان ایجاد کند، به دلیل اینکه وضعیت اقتصادی آنها در زمان تحصیل مناسب نیست.

او گفت که قرار است ملی‌بس‌های جدید در چهار سمت کابل در حرکت باشند و دانشجویان را به مراکز آموزش عالی برساند و کمترین میزان کرایه از آنها دریافت خواهد شد.

به گفته آقای طهماسی، وزارت ترانسپورت به خاطر حل مشکل خدمات شهری، ۶۰۰ ملی‌بس شهری را وارد برنامه حمل و نقل کابل خواهد کرد و از شهروندان کابل می‌خواهد که با استفاده درست از این اتوبوس‌ها به دولت کمک کنند.

شهروندان کابل با رانندگان زن ملی‌بس‌های شهری بیگانه نیستند. قبل از پیآنلاینی مجاهدین در سال ۱۳۷۱ شمار زیادی از رانندگان ملی‌بس‌های برقی شهر کابل زن بودند.

شبکه خدمات حمل و نقل شهری کابل در سال ۱۳۵۴ در زمان ریاست وستری محمد داوود ایجاد شد. پیش از شروع جنگ‌های داخلی، شبکه “ملی‌بس” تنها در کابل حدود یک هزار و ۶۰۰ ملی‌بس داشت.

بعدا حدود ۱۵۰ ملی‌بس برقی هم به شبکه حمل و نقل شهری افزوده شد که رانندگان بیشتر آنها زنان بودند.

در دوران جنگ‌های داخلی افغانستان شمار زیادی از ملی‌بس‌های مربوط به شرکت دولتی ملی‌بس صدمه دیدند و این شبکه تقریبا از کار افتاد.

بعد از سقوط گروه طالبان و در طول ده سال گذشته بیش از یک هزار دستگاه ملی‌بس شهری از کشور‌های هند، جاپان، ایران و پاکستان به این بخش کمک شد. اما این کمک نتوانست که برنامه حمل و نقل شهر کابل را دوباره به حرکت در آورد.

چند سال قبل شمار زیادی این ملی‌بس‌ها به عنوان آهن پاره فروخته شده و حدود ۸۰۰  ملی‌بس دیگر نیز در پارکینگ‌های شرکت ملی‌بس زمین‌گیر شده‌اند. به گفته مسئولان بیشتر این ملی‌بس‌ها به دلیل اینکه نیاز به تعمیر دارند از حرکت بازمانده‌اند.

نویسنده وستر- کابل