کار روی بازنگری تشکیلات وزارت تحصیلات عالی آغاز شده است


کار روی بازنگری تشکیلات وزارت تحصیلات عالی آغاز شده است

مسوولان وزارت تحصیلات عالی کشور می‌گویند که روند بازنگری تشکیلات این وزارت عملا آغاز شده است.

به گزارش نویسنده وستر؛ عبدالتواب بالا کرزی، معین علمی وزارت تحصیلات عالی امآنلاین دوشنبه (۱۶ میزان) در مراسمی در کابل، بازنگری تشکیلات تحصیلات عالی را از اولویت‌های شش‌گانه این وزارت خواند.

آقای بالا کرزی گفت که براساس استراتیژی جدید وزارت تحصیلات عالی که اوایل حکومت براساس تاکید رئیس وستر تهیه شده بود، بازنگری تشکیلات وزارت از اولویت‌های وزارت در سال های کاری پیشرو دانسته شد و از چندی به این سو کار عملی روی آن آغاز شده است.

وی گفت که در این روند، تشکیلات وزارت تحصیلات عالی که ۴۱ سال پیش برای مدیریت، تنها ۴ نهاد تحصیلی بنیاد نهاده شد، بازنگری شده، پروسه‌های کاری وزارت کوتاه و خلاصه ساخته می‌شود، از تکنالوژی جدید در وزارت کار گرفته شده و قوانین و لوایح مربوط به تحصیلات عالی نیز بازنگری می‌شود.

بر بنیاد اظهارات معین تحصیلات عالی تاکنون ۷ ریاست وزارت تحصیلات عالی بازنگری شده، ۴ مقرره مهم وزارت درکابینه تعدیل شده و کار روی تعدیل و بازنگری بخش‌های دیگر نیز عملا ادامه دارد.

وی با اشاره به سایر اولویت‌های وزارت تحصیلات عالی، ارتقای ظرفیت استادان، بازنگری نصاب تحصیلی دانشگاه‌ها، عطف توجه روی بخش تحقیقات، بهبود روند تضمین کیفیت و بهبود خدمات دانشجویان را از عناصری برشمرد که در استراتیژی جدید مورد توجه قرار گرفته است.

او اظهار داشت که بخش‌های مقدماتی روند بازنگری و انکشاف نصاب تحصیلی دانشگاه‌ها به اتمام رسیده و هم اکنون متخصصین که در این بخش آموزش دیده اند، نصاب تحصیلی را مطابق به نیازمندی بازار و معیارهای منطقه ای توحید می‌کنند.

وی، آموزش بیش از یک هزار استاد دانشگاه در سطوح ماستری و دکترا را نیز از اقدام‌هایی خواند که درچهارچوب برنامه ارتقای ظرفیت اساتید این وزارت تاکنون عملی شده است.

معین تحصیلات عالی رشد کمی تحصیلات عالی در افغانستان را در جریان بیش از یک و نیم دهه گذشته قناعت بخش خوانداما تصریح کرد که رشد کیفی تحصیلات عالی هنوزهم با چالش‌های جدی روبرو می‌باشد.

به گفته وی در سال ۲۰۰۲ تنها ۶ نهاد تحصیلی دولتی در سراسر افغانستان فعال بود که این نهادها هم اکنون به ۱۶۹ باب رسیده که به تدابیر جدید مدیریتی ضرورت دارند.

گفتنی است که ناکار آمدی و ضعف تشکیلات، فرسودگی نصاب تحصیلی و ظرفیت پایین استادان در دانشگاه‌ها از انتقادهای جدی روی نظام تحصیلات عالی کشور بوده که رهبری حکومت به برطرف ساختن این ضعف‌ها و مشکلات متعهد شده است.

سالانه نزدیک به ۲۰۰ هزار دانش آموز از مکاتب در امتحان ورودی به نهادهای تحصیلات عالی ونیمه عالی در کشور شرکت می‌کنند که از این میان حدودا یک صد هزار تن در این نهادها راه یافته و مابقی با داشتن شرایط شمولیت دراین نهادها به دلیل کمبود ظرفیت از ادامه تحصیل بازمانده یا در مراکز خصوصی مصروف تحصیل می‌شوند.

عبدالجلیل سروش- نویسنده وستر