گردهمایی اهل تصوف و عرفان در ارگ؛ معینیت عرفان در چهارچوب وزارت حج و اوقاف ایجاد می‌شود


گردهمایی اهل تصوف و عرفان در ارگ؛ معینیت عرفان در چهارچوب وزارت حج و اوقاف ایجاد می‌شود

محمداشرف غنی رییس وستری طی فرمانی خواهان ایجاد معینیت عرفان اسلامی در چارچوب وزارت حج و اوقاف شد. این معینیت در بخش انسجام امور خانقاه‌ها و باز نشر متون عمده عرفانی فعالیت خواهد داشت.

به گزارش نویسنده وستر؛ گردهمایی بزرگ اهل تصوف و عرفان، امآنلاین دوشنبه (۲۴ جدی) در ارگ ریاست وستری برگزار شد. در این گردهمایی آقای غنی خواهان ایجاد معینیت عرفان اسلامی در چارچوب وزارت حج و اوقاف شد.

آقای غنی همچنان فهرستی را از روحانیون و اهل تصوف مطالبه کرد که از میان آن معین عرفان وزارت حج و اوقاف باید برگزیده شده و مکلفیت تنظیم امور خانقاه‌ها و چاپ دوباره متون عمده عرفانی را به عهده گیرد.

وی، سلسله‌های مختلف عرفانی را دارای تاثیرات اساسی بر سه حوزه زبانی، فارسی، پشتو و ازبیکی در افغانستان دانسته، ناآشنایی با متون عرفانی در میان نسل جدید کشور را امری دانست که باعث بآنلاین خرافات در حلقه‌های صوفیه شده و رشد افراطیت را نیز تسریع کرده است.

او گفت، هم اکنون شهروندان به ویژه دانشجویان رشته‌های شرعیات و ادبیات که می‌بایست آشنایی کافی با شخصیت‌ها و متون عرفانی به دلیل تاثیر جدی این سلسله روی کلام و ادبیات عرفانی، داشته باشند، از شخصیت‌های عرفانی شناخت ندارند.

وی از برخی عرفای افغانستان که به عنوان چهره‌های جهانی در سازمان فرهنگی یونسکو به رسمیت شناخته شده اند وهر ازگاهی ادعا می‌شود که متعلق به دیگر کشورهاست یاد آور شده تاکید نمود که دیگران شخصیت‌های عرفانی افغانستان را از خود می‌دانند اما شهروندان افغانستان از این چهره‌ها آگاهی ندارند.

سال‌های قبل کشورهای ترکیه و ایران در یک برنامه مشترک سعی داشتند مقام عرفانی مولانا جلال الدین بلخی را گرامی داشت نموده و چهره تاریخی او را به عنوان میراث مشترک فرهنگی ایران و ترکیه در یونسکو به ثبت برسانند. این اقدام دو کشور یاد شده که درغیاب افغانستان صورت می‌پذیرفت، با آنکه مولانا در بلخ باستان متولد شده، زندگی کرده و در حقیقت میراثی متعلق به مردم افغانستان  تلقی می‌شود، بسیاری از شهروندان افغانستان را خشمگین کرده و دزدی فرهنگی عنوان گرفت.

آقای غنی تاکید کرد که متون عمده عرفانی در کشور ضرورت به چاپ دوباره دارد و از مجرای شناساندن این چهره‌های تاریخی به مردم بایست نقطه وصلی بین گروه‌های مختلف اجتماعی به وجود آمده و از فراموشی ارزش‌های فرهنگی جلوگیری صورت گیرد.

وی به وزارت‌های تحصیلات عالی و اطلاعات و فرهنگ دستور داد که متون درسی دانشگاه‌ها به ویژه رشته‌های ادبیات و شرعیات را به گونه جدی بازنگری کرده و میراث‌های عرفانی، شامل افراد و متون را به منظور شناخت بیشتر دانش آموزان با عرفان اسلامی در متن‌های درسی بگنجاند.

او هم چنان ضرورت شناسایی و بازسازی خانقاه‌ها که جز میراث‌های فرهنگی کشور دانسته می‌شوند را یاد آور شده به وزارت حج و اوقاف وظیفه سپرد که با بودجه داخلی به ترمیم و شناسایی خانقاه‌های عمده بپردازد.

از سوی هم مولوی رحمان رحمانی عضو مجلس نمایندگان سلسله‌های صوفیه و اهل خانقاه را در افغانستان در معرض تبعیض و تهدید خوانده گفت که علیه اهل طریقت در افغانستان رفتار مناسب صورت نمی‌گیرد و این مسئله زمینه بآنلاین خصومت میان اهل طریقت و اهل شریعت را به میان خواهد آورد.

طریقت که به تعبیری عرفان و تصوف خوانده می‌شود و راه قلب یا تقوای درونی را برای نزدیکی به خداوند به انسان‌ها توصیه می‌کند، قدامت دیرینه تاریخی در افغانستان دارد، مولانا جلال الدین بلخی، حافظ شیرازی، سعدی و بیدل از چهره‌های شاخص عرفانی شناخته می‌شوند.

آقای رحمانی گفت که سلسله‌های صوفیه که کمتر تمایل دارند وارد سیاست شوند در جریان سالیان جنگ به شدت آسیب دیده اند و نیاز جدی برای تصفیه سلوک صوفیه از خرافات احساس می‌شود.

هرازگاهی برخی صحنه‌های عبادی پیروان طریقت در صفحات مجازی نشر می‌شود که از سوی کاربران رفتار ناپسندیده تلقی شده و به سخره گرفته می‌شود. مولوی رحمانی نیز به پاره‌‌ای از این گونه خرافات اشاره کرده که در رفتار شماری از پیروان سلسله صوفیه یا طریقت راه یافته است.

این عضو مجلس درعین حالی که سلسله‌های صوفیه را در معرض تهدید دانست، برضرورت تصفیه خانقاه‌ها از مزخرفات و اعمال ناپسند تاکید کرده و خواستار موثریت در عملکرد معینیت عرفان شد.

پیروان دستکم چهار سلسله صوفیه شامل طریق‌های قادریه، چشتیه، نقشبندیه و سهروردیه در برخی ولایات افغانستان به ویژه در کابل و هرات موجود می‌باشند.

عبدالجلیل سروش- نویسنده وستر