یونیسف: ۳٫۷ میلیون کودک در افغانستان از مکتب باز مانده‌اند


یونیسف: 3.7 میلیون کودک در افغانستان از مکتب باز مانده‌اند

صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) و وزارت معارف کشور در گزارشی اعلام کردند که ۳٫۷ میلیون کودک در افغانستان از مکتب باز مانده‌اند.

به گزارش نویسنده وستر؛ صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) و وزارت معارف کشور، امآنلاین یکشنبه (۱۳ جوزا) نتایج بررسی‌شان از مطالعه حالت و تعداد کودکان بیرون از مکتب را با رسانه‌ها شریک کردند.

براساس این گزارش، نزدیک به نیمی از کودکان در افغانستان که شمار آنان به ۳٫۷ میلیون کودک می‌رسد به مکاتب نمی‌روند. این آمار بالاترین رقم از سال ۲۰۰۲ بدین سو است.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که نیمی از کودکان که از مکتب باز مانده اند، سن‌شان میان ۷ تا ۱۷ سال است. این گزارش نشان می‌دهد که شماری کودکان بازمانده از مکتب نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

تبعیض اعمال شده علیه دختران و تداوم ناامنی از عمده‌ترین دلایل افزایش شماری کودکان باز مانده از مکاتب گفته شده است.

براساس یافته‌های یونیسف؛ ۶۰ درصد از کودکان باز مانده از مکاتب را دختران تشکل می‌دهند. این بررسی نشان می‌دهد که ازدواج زیر سن، بیجا شدن‌ها، نبود آموزگاران زن، کمبود امکانات و ناامنی بر حضور زنان تاثیر سو گذاشته و سبب بحران آموزشی در افغانستان شده است.

از سوی هم در بخشی از این گزارش خوشبینی بر این است که شمار کسانی که از صنف اول، مکتب را شروع کرده و سپس نیمه تمام رها می‌کردند، کاهش یافته است اما کسانی که از متوسطه شروع کرده اند، میزان ترک مکتب این افراد بیشترشده است.

در همین حال عادله خذر نماینده یونیسف در افغانستان، از اعلان سال نو به عنوان سال آموزش استقبال کرده گفت:”حالا زمان آن رسیده که تعهد مجدد کنیم و برای کودکان افغانستان زمینه آموزش و پرورش را مهیا کنیم، تا آنان بتوانند در زندگی‌شان وجامعه نقش مثبت را گیم کنند”.

در همین حال، میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف گفت که در حدود ۳٫۷ میلیون کودک از مکتب محروم اند که ۲٫۲ میلیون آن را دختران تشکیل می‌دهند. به گفته او ناامنی، فقر، خشکسالی، حوادث طبیعی، افزایش عودت کنندگان و رسم و رواج‌های سنتی عواملی اند که زمینه ساز باز ماندن کودکان از مکاتب می‌شوند.

آقای بلخی با اشاره به نتایج این تحقیقات افزود که تلاش‌ها و برنامه‌های کنونی حکومت جوابگوی  نیازمندی‌های کودکان افغانستان نمی‌باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش از بسته بودن مکاتب ابراز نگرانی کرده می‌گوید که در سال روان در حدود ۱۰۰۹ مکتب در سراسر افغانستان از فعالیت باز مانده اند. اقای بلخی افزود که بیشتر این مکاتب در ولایت‌های ارزگان، قندوز و فاریاب قرار دارند.

نماینده یونیسف در افغانستان نیز از حکومت خواست تا توجه بیشتری به آموزش کودکان داشته و زمینه حضور آنان در مکاتب را فراهم کند.

عبدالاحمد حسینی- نویسنده وستر